TRH 102 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
TRH 102
Bahar
2
0
2
1

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amacı, üniversite gençliğine Türkiye Cumhuriyeti’nin hangi koşullarda kurulduğunu anlatmak, Atatürkçü Düşünce’yi ve onun dayandığı felsefeyi, ilkeleri ve bunun yanında çağdaş değerleri benimsetmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihi belirleyen çeşitli aktörlerin ve faktörlerin açıklanarak, bu unsurların oynadığı farklı rollerin karşılaştırılması;
  • Bu aktörlerin ve faktörlerin oynadığı farklı rolleri çözümleyebilecek/analiz edebilecek;
  • Bağımsızlık, Özgürlük ve Ulusal Egemenlik kavramlarını yorumlayabilecek;
  • Çağdaş, Demokratik, Lâik ve Sosyal bir Hukuk Devleti olan Türkiye Cumhuriyeti’nin oluşum sürecini değerlendirebilecek
  • Türk inkılabının amacını ve toplumsal kazanımlarını sıralayabilecek
  • Türk inkılabının temel ilkelerini ve niteliğini kavrayabilecek
  • Türk inkılabının hangi koşullarda, hangi yöntemlerle gerçekleştirildiğini ve bu süreçte ne tür sorunlarla karşılaşıldığını kavrayabilme
  • Atatürk ilkeleri, Atatürkçülük, Kemalizm, Atatürkçü düşünce sistemi gibi kavramları yorumlayabilecek
Ders Tanımı Dersin içeriği, Atatürk önderliğinde Türk milletinin geçirdiği inkılap tarihini kapsamaktadır. Osmanlı Devleti'nin yıkılış sebepleri irdelenerek, fiilen yok olmuş bir devletten Türkiye Cumhuriyeti Devleti'nin nasıl kurulduğu belgeler ışığında değerlendirilmektedir. İlke ve inkılapların anlamı ve önemi üzerinde durularak yakın dönem tarihimiz aydınlatılmaya çalışılmaktadır. Geçmişten günümüze küresel sorunlar ve olası çözümleri tartışılmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Lozan Konferansı ve Alınan Kararların Önemi Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s. 165-171
2 Siyasi İnkılaplar Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.176-192
3 Hukuk Alanında Yapılan İnkılaplar Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.203-207
4 Eğitim ve Kültür Alanında Yapilan İnkılaplar Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.38-40
5 Sosyal Alanda Yapılan İnkılaplar Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.214-224
6 Ekonomi ve Sağlık Alanında Yapılan İnkılaplar Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.225-227
7 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1932 Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.228-236
8 Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1932-1938) Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.236-246
9 Atatürk İlkeleri Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.252-267
10 Bütünleyici İlkeler Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.267-278
11 İsmet İnönü Dönemi Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.283-303
12 Demokrat Parti Dönemi Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.311-329
13 Soğuk Savaş Döneminde Türkiye: Türkiye'nin Birleşmiş Milletlere Üye Olması-Balkan Paktı Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.385-386
14 Kıbrıs Sorunu- Ege Denizi Sorunları Refik Turan, Mustafa Sarhan, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, s.386
15 Dönemin gözden geçirilmesi  
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Ders Kitabı

Refik Turan, Mustafa Safran, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankara, 2011

Önerilen Okumalar/Materyaller

Mustafa Kemal Atatürk, Nutuk, Atatürk Araştırma Merkezi, Ankara 2005

Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, 2017

Lord Kinross, Atatürk, İstanbul, 1981

Mahmut Goloğlu, Devrimler ve Tepkileri, İstanbul, 2009

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
-
-
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
40
Final Sınavı
1
60
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
60
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
-
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
14
    Toplam
56

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Radyo Televizyon Programcılığı alanında temel kavramları öğrenip bu kavramları pratikte uygulama becerisine sahiptir.

2

Radyo Televizyon Programcılığı alanında uygulama için gerekli çağdaş teknikleri ve yöntemleri kullanır.

3

Sanatsal, kültürel ve sosyal etkinlikleri takip eder.

4

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasını yapabilme becerisi kazanır.

5

Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olup, mesleğin gereği olan temel hukuksal kavram bilgisine sahiptir.

6

Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda ortaya çıkan problemleri çözer.

X
7

Radyo ve Televizyon alanında edindiği bilgi ve becerileri sürekli sorgulayarak yeni projeler üretir.

8

Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.

X
9

Bireysel ve takım çalışmalarında sorumluluk alarak etkin ve verimli çalışır.

X
10

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.

11

Medya, prodüksiyon ve basın-yayın alanında proje hazırlar.

12

Öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine yönlendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest